Difference between revisions of "Bezpieczny kraj pochodzenia"
(Created page with "{{Subst:Template:PL}}") |
|||
Line 1: | Line 1: | ||
=== Ekwiwalenty === | === Ekwiwalenty === | ||
[[Safe country of origin]] — [[Bezpečná země původu]] — [[sicheres Herkunftsland]] — [[Paese di origine sicuro]] | |||
=== Terminy powiązane === | === Terminy powiązane === | ||
* (jest typem) [[Kraj pochodzenia|kraju pochodzenia]] | |||
* (nie występują w nim) prześladowania | |||
* (przestrzega się w nim) [[Zasada non-refoulement|zasady non-refoulement]] zgodnie z [[Konwencje genewskie|konwencjami genewskimi]] | |||
* | * | ||
=== Definicja === | === Definicja === | ||
Kraj uznawany jest za bezpieczny kraj pochodzenia w przypadku, gdy na podstawie sytuacji prawnej, stosowania prawa w ramach ustroju demokratycznego i ogólnych uwarunkowań politycznych można wykazać, że co do zasady i konsekwentnie nie ma w nim prześladowań [...]; nie stosuje się w nim tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub kar i nie występuje w nim zagrożenie poprzez masowe użycie przemocy w sytuacji międzynarodowego lub wewnętrznego konfliktu zbrojnego. | |||
Przy dokonywaniu takiej oceny bierze się pod uwagę, między innymi, poziom ochrony przed prześladowaniem lub złym traktowaniem zapewniany poprzez: | |||
a) stosowne przepisy ustawowe i wykonawcze obowiązujące w danym państwie oraz sposób, w jaki są stosowane; | |||
b) przestrzeganie praw i wolności ustanowionych w europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności lub Międzynarodowym pakcie praw obywatelskich i politycznych, lub konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie zakazu stosowania tortur, w szczególności zaś praw, od których nie można czynić odstępstw na mocy art. 15 ust. 2 wspomnianej europejskiej konwencji; | |||
c) przestrzeganie zasady non-refoulement zgodnie z konwencją genewską; | |||
d) ustanowienie systemu skutecznych środków zaskarżenia przeciwko naruszaniu tych praw i wolności. | |||
<small>Źródło: </small> | <small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small> | ||
=== Informacje encyklopedyczne === | === Informacje encyklopedyczne === | ||
Artykuł 36 | |||
Koncepcja bezpiecznego kraju pochodzenia | |||
1. Państwo trzecie uznane za bezpieczny kraj pochodzenia na mocy niniejszej dyrektywy może, w następstwie indywidualnej oceny wniosku, zostać uznane za bezpieczny kraj pochodzenia dla konkretnego wnioskodawcy tylko jeżeli: | |||
a) posiada on obywatelstwo tego państwa; lub | |||
b) jest on bezpaństwowcem i uprzednio stale zamieszkiwał w tym państwie; | |||
<small>Źródło: </small> | oraz nie podał żadnych poważnych podstaw do nieuznawania tego państwa za bezpieczny kraj pochodzenia, odnoszących się do jego szczególnej sytuacji oraz do zakwalifikowania go jako beneficjenta ochrony międzynarodowej zgodnie z dyrektywą 2011/95/UE. | ||
2. Państwa członkowskie ustanawiają w ustawodawstwie krajowym dalsze przepisy i zasady stosowania koncepcji bezpiecznego kraju pochodzenia. | |||
Artykuł 37 | |||
Uznanie krajów trzecich na poziomie krajowym za bezpieczne kraje pochodzenia | |||
1. Państwa członkowskie mogą zachować lub wprowadzić ustawodawstwo pozwalające, zgodnie z załącznikiem I, na określenie na poziomie krajowym bezpiecznych krajów pochodzenia na potrzeby rozpatrywania wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej. | |||
2. Państwa członkowskie dokonują regularnego przeglądu sytuacji w krajach trzecich uznanych za bezpieczne kraje pochodzenia zgodnie z niniejszym artykułem. | |||
3. Ocena, czy państwo jest bezpiecznym krajem pochodzenia w rozumieniu niniejszego artykułu, opiera się na zróżnicowanych źródłach informacji, w tym w szczególności na informacjach z innych państw członkowskich, EASO, UNHCR, Rady Europy i innych właściwych organizacji międzynarodowych. | |||
4. Państwa członkowskie zgłaszają Komisji państwa uznane za bezpieczne kraje pochodzenia zgodnie z niniejszym artykułem. | |||
<small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small> | |||
=== Synonimy i warianty === | === Synonimy i warianty === | ||
Brak. | |||
* | * | ||
=== Kolokacje === | === Kolokacje === | ||
* koncepcja bezpiezcznego kraju pochodzenia | |||
* określać kraj jako bezpieczny kraj pochodzenia | |||
* spełniać kryteria bezpiecznego kraju pochodzenia | |||
* (nie) zostać uznanym za bezpieczny kraj pochodzenia | |||
* uważany za bezpieczny kraj pochodzenia dla wnioskodawcy | |||
=== Przykłady === | === Przykłady === | ||
<blockquote>Przy ocenie zasadności wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej, kluczowym aspektem jest bezpieczeństwo wnioskodawcy w jego kraju pochodzenia. W przypadku gdy państwo trzecie może zostać uznane za '''bezpieczny kraj pochodzenia''', państwa członkowskie powinny mieć możliwość uznania go za bezpieczne i domniemywać, że jest ono bezpieczne dla danego wnioskodawcy, chyba że przedstawi on przeciwdowody.</blockquote><small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small><blockquote>Uwzględniając osiągnięty poziom harmonizacji w zakresie kwalifikowania obywateli państw trzecich i bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, należy ustanowić wspólne kryteria określania państw trzecich jako '''bezpiecznych krajów pochodzenia'''.</blockquote><small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small><blockquote>Aby ułatwić regularną wymianę informacji na temat stosowania na poziomie krajowym koncepcji '''bezpiecznego kraju pochodzenia''', bezpiecznego kraju trzeciego i europejskiego bezpiecznego kraju trzeciego oraz przeprowadzanie przez Komisję regularnego przeglądu stosowania tych koncepcji, a także aby przygotować ewentualną dalszą harmonizację w przyszłości, państwa członkowskie powinny powiadamiać lub okresowo informować Komisję o państwach trzecich, do których stosowane są te koncepcje.</blockquote><small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small><blockquote>Uznanie państwa trzeciego za '''bezpieczny kraj pochodzenia''' do celów niniejszej dyrektywy nie może oznaczać stwierdzenia bezwarunkowej gwarancji bezpieczeństwa dla obywateli tego państwa. Ocena decydująca o takim uznaniu, z uwagi na jej charakter, może jedynie brać pod uwagę ogólne uwarunkowania cywilne, prawne i polityczne w tym państwie oraz to, czy osoby, które w tym państwie zostaną uznane winnymi prześladowań, tortur lub nieludzkiego lub poniżającego traktowania bądź karania, w praktyce podlegają karom. Z tego powodu ważne jest, aby państwo określone jako bezpieczne dla wnioskodawcy nie mogło dłużej za takie uchodzić w przypadku, gdy wnioskodawca wykaże, że istnieją ważne przyczyny przemawiające za tym, że dane państwo w jego szczególnej sytuacji nie może być dłużej uznawane za bezpieczne.</blockquote><small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small> | |||
<small>Źródło: </small> | |||
* | * | ||
=== Uwagi === | === Uwagi === |
Revision as of 21:55, 29 May 2022
Ekwiwalenty
Safe country of origin — Bezpečná země původu — sicheres Herkunftsland — Paese di origine sicuro
Terminy powiązane
- (jest typem) kraju pochodzenia
- (nie występują w nim) prześladowania
- (przestrzega się w nim) zasady non-refoulement zgodnie z konwencjami genewskimi
Definicja
Kraj uznawany jest za bezpieczny kraj pochodzenia w przypadku, gdy na podstawie sytuacji prawnej, stosowania prawa w ramach ustroju demokratycznego i ogólnych uwarunkowań politycznych można wykazać, że co do zasady i konsekwentnie nie ma w nim prześladowań [...]; nie stosuje się w nim tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub kar i nie występuje w nim zagrożenie poprzez masowe użycie przemocy w sytuacji międzynarodowego lub wewnętrznego konfliktu zbrojnego.
Przy dokonywaniu takiej oceny bierze się pod uwagę, między innymi, poziom ochrony przed prześladowaniem lub złym traktowaniem zapewniany poprzez:
a) stosowne przepisy ustawowe i wykonawcze obowiązujące w danym państwie oraz sposób, w jaki są stosowane;
b) przestrzeganie praw i wolności ustanowionych w europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności lub Międzynarodowym pakcie praw obywatelskich i politycznych, lub konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie zakazu stosowania tortur, w szczególności zaś praw, od których nie można czynić odstępstw na mocy art. 15 ust. 2 wspomnianej europejskiej konwencji;
c) przestrzeganie zasady non-refoulement zgodnie z konwencją genewską;
d) ustanowienie systemu skutecznych środków zaskarżenia przeciwko naruszaniu tych praw i wolności.
Źródło: www.eur-lex.europa.eu
Informacje encyklopedyczne
Artykuł 36
Koncepcja bezpiecznego kraju pochodzenia
1. Państwo trzecie uznane za bezpieczny kraj pochodzenia na mocy niniejszej dyrektywy może, w następstwie indywidualnej oceny wniosku, zostać uznane za bezpieczny kraj pochodzenia dla konkretnego wnioskodawcy tylko jeżeli:
a) posiada on obywatelstwo tego państwa; lub
b) jest on bezpaństwowcem i uprzednio stale zamieszkiwał w tym państwie;
oraz nie podał żadnych poważnych podstaw do nieuznawania tego państwa za bezpieczny kraj pochodzenia, odnoszących się do jego szczególnej sytuacji oraz do zakwalifikowania go jako beneficjenta ochrony międzynarodowej zgodnie z dyrektywą 2011/95/UE.
2. Państwa członkowskie ustanawiają w ustawodawstwie krajowym dalsze przepisy i zasady stosowania koncepcji bezpiecznego kraju pochodzenia.
Artykuł 37
Uznanie krajów trzecich na poziomie krajowym za bezpieczne kraje pochodzenia
1. Państwa członkowskie mogą zachować lub wprowadzić ustawodawstwo pozwalające, zgodnie z załącznikiem I, na określenie na poziomie krajowym bezpiecznych krajów pochodzenia na potrzeby rozpatrywania wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej.
2. Państwa członkowskie dokonują regularnego przeglądu sytuacji w krajach trzecich uznanych za bezpieczne kraje pochodzenia zgodnie z niniejszym artykułem.
3. Ocena, czy państwo jest bezpiecznym krajem pochodzenia w rozumieniu niniejszego artykułu, opiera się na zróżnicowanych źródłach informacji, w tym w szczególności na informacjach z innych państw członkowskich, EASO, UNHCR, Rady Europy i innych właściwych organizacji międzynarodowych.
4. Państwa członkowskie zgłaszają Komisji państwa uznane za bezpieczne kraje pochodzenia zgodnie z niniejszym artykułem.
Źródło: www.eur-lex.europa.eu
Synonimy i warianty
Brak.
Kolokacje
- koncepcja bezpiezcznego kraju pochodzenia
- określać kraj jako bezpieczny kraj pochodzenia
- spełniać kryteria bezpiecznego kraju pochodzenia
- (nie) zostać uznanym za bezpieczny kraj pochodzenia
- uważany za bezpieczny kraj pochodzenia dla wnioskodawcy
Przykłady
Przy ocenie zasadności wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej, kluczowym aspektem jest bezpieczeństwo wnioskodawcy w jego kraju pochodzenia. W przypadku gdy państwo trzecie może zostać uznane za bezpieczny kraj pochodzenia, państwa członkowskie powinny mieć możliwość uznania go za bezpieczne i domniemywać, że jest ono bezpieczne dla danego wnioskodawcy, chyba że przedstawi on przeciwdowody.
Źródło: www.eur-lex.europa.eu
Uwzględniając osiągnięty poziom harmonizacji w zakresie kwalifikowania obywateli państw trzecich i bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, należy ustanowić wspólne kryteria określania państw trzecich jako bezpiecznych krajów pochodzenia.
Źródło: www.eur-lex.europa.eu
Aby ułatwić regularną wymianę informacji na temat stosowania na poziomie krajowym koncepcji bezpiecznego kraju pochodzenia, bezpiecznego kraju trzeciego i europejskiego bezpiecznego kraju trzeciego oraz przeprowadzanie przez Komisję regularnego przeglądu stosowania tych koncepcji, a także aby przygotować ewentualną dalszą harmonizację w przyszłości, państwa członkowskie powinny powiadamiać lub okresowo informować Komisję o państwach trzecich, do których stosowane są te koncepcje.
Źródło: www.eur-lex.europa.eu
Uznanie państwa trzeciego za bezpieczny kraj pochodzenia do celów niniejszej dyrektywy nie może oznaczać stwierdzenia bezwarunkowej gwarancji bezpieczeństwa dla obywateli tego państwa. Ocena decydująca o takim uznaniu, z uwagi na jej charakter, może jedynie brać pod uwagę ogólne uwarunkowania cywilne, prawne i polityczne w tym państwie oraz to, czy osoby, które w tym państwie zostaną uznane winnymi prześladowań, tortur lub nieludzkiego lub poniżającego traktowania bądź karania, w praktyce podlegają karom. Z tego powodu ważne jest, aby państwo określone jako bezpieczne dla wnioskodawcy nie mogło dłużej za takie uchodzić w przypadku, gdy wnioskodawca wykaże, że istnieją ważne przyczyny przemawiające za tym, że dane państwo w jego szczególnej sytuacji nie może być dłużej uznawane za bezpieczne.
Źródło: www.eur-lex.europa.eu