Difference between revisions of "Bezpieczny kraj pochodzenia"
m |
KamilaTokarz (talk | contribs) |
||
(One intermediate revision by one other user not shown) | |||
Line 1: | Line 1: | ||
=== Ekwiwalenty === | === Ekwiwalenty === | ||
[[ | [[safe country of origin]] — [[bezpečná země původu]] — [[sicheres Herkunftsland|Sicheres Herkunftsland]] — [[paese di origine sicuro]] | ||
=== Terminy powiązane === | === Terminy powiązane === | ||
* (''jest'' ''typem'') [[Kraj pochodzenia|kraju pochodzenia]] | * (''jest'' ''typem'') [[Kraj pochodzenia|'''kraju pochodzenia''']] | ||
* | * '''[[status uchodźcy]]''' ''(nie jest przyznawany osobom z)'' | ||
* | * | ||
Line 39: | Line 38: | ||
<small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small> | <small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small> | ||
* | * | ||
Line 53: | Line 50: | ||
=== Przykłady === | === Przykłady === | ||
<blockquote>Przy ocenie zasadności wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej, kluczowym aspektem jest bezpieczeństwo wnioskodawcy w jego kraju pochodzenia. W przypadku gdy państwo trzecie może zostać uznane za '''bezpieczny kraj pochodzenia''', państwa członkowskie powinny mieć możliwość uznania go za bezpieczne i domniemywać, że jest ono bezpieczne dla danego wnioskodawcy, chyba że przedstawi on przeciwdowody.</blockquote><small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small><blockquote>Uwzględniając osiągnięty poziom harmonizacji w zakresie kwalifikowania obywateli państw trzecich i bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, należy ustanowić wspólne kryteria określania państw trzecich jako '''bezpiecznych krajów pochodzenia'''.</blockquote><small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small><blockquote>Aby ułatwić regularną wymianę informacji na temat stosowania na poziomie krajowym koncepcji '''bezpiecznego kraju pochodzenia''', bezpiecznego kraju trzeciego i europejskiego bezpiecznego kraju trzeciego oraz przeprowadzanie przez Komisję regularnego przeglądu stosowania tych koncepcji, a także aby przygotować ewentualną dalszą harmonizację w przyszłości, państwa członkowskie powinny powiadamiać lub okresowo informować Komisję o państwach trzecich, do których stosowane są te koncepcje.</blockquote><small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small><blockquote>Uznanie państwa trzeciego za '''bezpieczny kraj pochodzenia''' do celów niniejszej dyrektywy nie może oznaczać stwierdzenia bezwarunkowej gwarancji bezpieczeństwa dla obywateli tego państwa.</blockquote><small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small> | <blockquote>Przy ocenie zasadności wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej, kluczowym aspektem jest bezpieczeństwo wnioskodawcy w jego kraju pochodzenia. W przypadku gdy państwo trzecie może zostać uznane za '''bezpieczny kraj pochodzenia''', państwa członkowskie powinny mieć możliwość uznania go za bezpieczne i domniemywać, że jest ono bezpieczne dla danego wnioskodawcy, chyba że przedstawi on przeciwdowody.</blockquote><small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small><blockquote>Uwzględniając osiągnięty poziom harmonizacji w zakresie kwalifikowania obywateli państw trzecich i bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, należy ustanowić wspólne kryteria określania państw trzecich jako '''bezpiecznych krajów pochodzenia'''.</blockquote><small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small><blockquote>Aby ułatwić regularną wymianę informacji na temat stosowania na poziomie krajowym koncepcji '''bezpiecznego kraju pochodzenia''', bezpiecznego kraju trzeciego i europejskiego bezpiecznego kraju trzeciego oraz przeprowadzanie przez Komisję regularnego przeglądu stosowania tych koncepcji, a także aby przygotować ewentualną dalszą harmonizację w przyszłości, państwa członkowskie powinny powiadamiać lub okresowo informować Komisję o państwach trzecich, do których stosowane są te koncepcje.</blockquote><small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small><blockquote>Uznanie państwa trzeciego za '''bezpieczny kraj pochodzenia''' do celów niniejszej dyrektywy nie może oznaczać stwierdzenia bezwarunkowej gwarancji bezpieczeństwa dla obywateli tego państwa.</blockquote><small>Źródło: [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013L0032&qid=1649774586418&from=EN www.eur-lex.europa.eu]</small> | ||
Latest revision as of 10:25, 24 June 2022
Ekwiwalenty
safe country of origin — bezpečná země původu — Sicheres Herkunftsland — paese di origine sicuro
Terminy powiązane
- (jest typem) kraju pochodzenia
- status uchodźcy (nie jest przyznawany osobom z)
Definicja
Kraj uznawany jest za bezpieczny kraj pochodzenia w przypadku, gdy na podstawie sytuacji prawnej, stosowania prawa w ramach ustroju demokratycznego i ogólnych uwarunkowań politycznych można wykazać, że co do zasady i konsekwentnie nie ma w nim prześladowań [...]; nie stosuje się w nim tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub kar i nie występuje w nim zagrożenie poprzez masowe użycie przemocy w sytuacji międzynarodowego lub wewnętrznego konfliktu zbrojnego.
Źródło: www.eur-lex.europa.eu
Informacje encyklopedyczne
Przy dokonywaniu takiej oceny bierze się pod uwagę, między innymi, poziom ochrony przed prześladowaniem lub złym traktowaniem zapewniany poprzez:
a) stosowne przepisy ustawowe i wykonawcze obowiązujące w danym państwie oraz sposób, w jaki są stosowane;
b) przestrzeganie praw i wolności ustanowionych w europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności lub Międzynarodowym pakcie praw obywatelskich i politycznych, lub konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie zakazu stosowania tortur, w szczególności zaś praw, od których nie można czynić odstępstw na mocy art. 15 ust. 2 wspomnianej europejskiej konwencji;
c) przestrzeganie zasady non-refoulement zgodnie z konwencją genewską;
d) ustanowienie systemu skutecznych środków zaskarżenia przeciwko naruszaniu tych praw i wolności.
Źródło: www.eur-lex.europa.eu
Artykuł 37
Uznanie krajów trzecich na poziomie krajowym za bezpieczne kraje pochodzenia
1. Państwa członkowskie mogą zachować lub wprowadzić ustawodawstwo pozwalające, zgodnie z załącznikiem I, na określenie na poziomie krajowym bezpiecznych krajów pochodzenia na potrzeby rozpatrywania wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej.
2. Państwa członkowskie dokonują regularnego przeglądu sytuacji w krajach trzecich uznanych za bezpieczne kraje pochodzenia zgodnie z niniejszym artykułem.
3. Ocena, czy państwo jest bezpiecznym krajem pochodzenia w rozumieniu niniejszego artykułu, opiera się na zróżnicowanych źródłach informacji, w tym w szczególności na informacjach z innych państw członkowskich, EASO, UNHCR, Rady Europy i innych właściwych organizacji międzynarodowych. [...]
Źródło: www.eur-lex.europa.eu
Kolokacje
- koncepcja bezpiecznego kraju pochodzenia
- określać (kraj) jako bezpieczny kraj pochodzenia
- spełniać kryteria bezpiecznego kraju pochodzenia
- (nie) zostać uznanym za bezpieczny kraj pochodzenia
- uważany za bezpieczny kraj pochodzenia dla wnioskodawcy
Przykłady
Przy ocenie zasadności wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej, kluczowym aspektem jest bezpieczeństwo wnioskodawcy w jego kraju pochodzenia. W przypadku gdy państwo trzecie może zostać uznane za bezpieczny kraj pochodzenia, państwa członkowskie powinny mieć możliwość uznania go za bezpieczne i domniemywać, że jest ono bezpieczne dla danego wnioskodawcy, chyba że przedstawi on przeciwdowody.
Źródło: www.eur-lex.europa.eu
Uwzględniając osiągnięty poziom harmonizacji w zakresie kwalifikowania obywateli państw trzecich i bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, należy ustanowić wspólne kryteria określania państw trzecich jako bezpiecznych krajów pochodzenia.
Źródło: www.eur-lex.europa.eu
Aby ułatwić regularną wymianę informacji na temat stosowania na poziomie krajowym koncepcji bezpiecznego kraju pochodzenia, bezpiecznego kraju trzeciego i europejskiego bezpiecznego kraju trzeciego oraz przeprowadzanie przez Komisję regularnego przeglądu stosowania tych koncepcji, a także aby przygotować ewentualną dalszą harmonizację w przyszłości, państwa członkowskie powinny powiadamiać lub okresowo informować Komisję o państwach trzecich, do których stosowane są te koncepcje.
Źródło: www.eur-lex.europa.eu
Uznanie państwa trzeciego za bezpieczny kraj pochodzenia do celów niniejszej dyrektywy nie może oznaczać stwierdzenia bezwarunkowej gwarancji bezpieczeństwa dla obywateli tego państwa.
Źródło: www.eur-lex.europa.eu